Š.m. liepos mėn.22d.15val. posėdyje,
vykusiame Žemės Ūkio ministerijoje, VST ir RST atstovai
pateikė daug tendencingos ir neobjektyvios informacijos. Analogiška situacija vykdavo ir Ūkio ministro V.Navicko
2007.12.29d.įsakymu Nr.4-548 sudary
tos
“Darbo grupės sodininkų bendrijų elektros
įrenginių išpirkimo problemoms nagrinėti”
posėdžiuose, dė
;l ko nebuvo pasiekta esminių rezultatų. Sodinin
kų
motyvai dažnai būdavo nenagrinėti. laiko stokos ir liepos mėn.22d. posėdyje
nebuvo galima išdėstyti visų kontrargumentų. Dėl ši
ų
priežasčių prašome prie posėdžio protokolo
pridėti “Atskirąją sodininkų bendrijų
nuomonę”, kuri buvo įteikta Ūkio ministerijos sudarytai
darbo grupei, bet palikta nenagrinėta. Šioje
sodininkų bendrijų nuomonėje keliamais klausimais STT yra
atlikus eilę tyrimų, kurie patvirtina sodininkų keliamų
problemų pagrįstumą. Labai
prašytume iš Seimo išreikalauti sekančių
raštų kopijas ir prijungti prie šios dienos protokolo.Tai STT 2005.10.12d. raštas
Nr.4-1-3254, įteiktas LRS Antikorupcijos komisijos pirmininkui
P.Baguškai, STT 2007.12.29d. raštas
Nr.4-01-4866, įteiktas LRS Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto
pirmininkui A.Matulevičiui, STT 2008.06.27d. raštas
Nr.4-01-2461, įteiktas LRS Antikorupcijos komisijos pirmininkui
R.J.Dagiui.
ATSKIROJI SODININKŲ BENDRIJŲ NUOMONĖ
Dėl Lietuvos Respublikos Ūkio mininstro
2007m. gruodžio mėn.29d. įsakymu Nr.4-548 sudarytos “Darbo
grupės sodininkų bendrijų energetikos įrenginių
išpirkimo problemoms nagrinėti” darbo.
Remiantis 2003m.gruodžio
mėn.18d. Nr.IX-1934 LR sodininkų bendrijų įstatymo
7str.2d., daugelis sodininkų bendrijų, išleisdami ne vieną
milijoną litų, apiformino reikiamą dokumentaciją elektros
turimų tinklų perdavimui VST ir RST. Deja, LR ūkio ministerija,
akcinės bendrovės “VST” ir “RST”,
Valstybinė Kainų ir Energetikos Kontrolės komisija
paruošė visą eilę poįstatyminių aktų, kurie
akivaizdžiai prieštarauja “Turto ir Verslo Vertinimo
Pagrindų įstatymo” 1999m.gegužės mėn.25d.
Nr.VIII-1202 antro skirsnio 16 straipsniui, trečio skirsnio 21straipsnio 2
ir 3 punktui; LR vyriausybės 2005m.rugsėjo mėn.29d. nutarimu
Nr.1049 patvirtintų “Nekilnojamo turto vertinimo
taisyklių” 23.2.1 straipsniui; “Komisijos privalomam
registruoti turtui vertinti” 2007m. liepos mėn.4d. Nr.6 nutarimo
2.10 straipsniui bei šios komisijos sudarytiems ir patvirtintiems
kiekvieniems einamiesiems metams “Nekilnojamojo turto atkūrimo
kaštų” kainyno (pvz. 2007m. 72psl.-76psl.) įkainiams bei
“Statinių vidutinės naudojimo trukmės
normatyvų”(pvz. 2007m. 18psl.) nurodymams.
Prie tokių
poįstatyminių aktų priskirtina:
1.AB “VST” ir
“RST” “Bendrai naudojamų energetikos objektų
vertės nustatymo metodikos”, kurios yra netgi skirtingos, nors
vertinamas turtas lygiavertis ir turėtų būti tik žinybinio
pobūdžio.
2. LR ūkio ministro 2005m.
vasario mėn.15d. įsakymu Nr.4-72 patvirtintu “Vartotojų
(juridinių ir fizinių asmenų) lėšomis iki Lietuvos
Respublikos energetikos įstatymo įsigaliojimo įrengtų
bendrai naudojamų energetikos objektų, skirtų elektrai perduoti
ir (ar) skirstyti, išpirkimo ar eksploatavimo taisyklių”
3dalies 7str. ir 4dalies 17str.
Dėl akivaizdžiai
organizuotos veiklos požymių turinčių pažeidimų,
įstatymų ir vyriausybės nutarimų ignoravimas sudaro
prielaidas elektros energijos tiekimo įmonėms kelti nerealius reikalavimus
sodininkų bendrijoms ir prievartauti parduoti savo daug milijonų
kainuojantį turtą, damokant šimtus milijonų litų.
Negalima pamiršti ir to, kad sodininkų bendrijų
lėšomis buvo sumontuotos ir 10KV elektros linijų atšakos,
transformatorinės pastotės bei kiti skirstymo įrenginiai,
kurių vertė analogiška žemos įtampos tinklų
vertei, ir neatlygintinai perduota buvusiems skirstomųjų tinklų
operatoriams. Dalį šio perduoto turto instaliuoto galingumo perėmę
operatoriai panaudojo pajungti kitus vartotojus, neturinčius nieko bendro
su sodų bendrijomis. Ar tai sudaro teisinį pagrindą dabar
antrą kartą reikalauti mokesčio už galingumo “didinimą”? Be to, tai
daroma valstybėje, kuri turi didžiulį generuojamo galingumo
perteklių, o vidutinis perdavimo tinklų apkrovimas neoficialiais
duomenimis tesudaro apie 18%. Klasikinis pavyzdys šios
politikos pasekmių ir absurdiško vertinimo akivaizdžiai
paaiškėjo LR ūkio ministro įsakymu 2007m. gruodžio
mėn.29d. Nr.4-548, sudarytos
“Darbo grupės sodininkų bendrijų energetikos
įrenginių išpirkimo problemoms nagrinėti”
išvažiuojamajame posėdyje 2008m. balandžio mėn.28d.
Kauno rajono sodininkų bendrijoje “PAJIESYS”, Prienų
rajono sodininkų bendrijose “GIJA” ir
“ĄŽUOLĖLIS”. Kodėl nei komisijos pirmininkas
J.Jaruševičius, nei LR ūkio ministerijos atstovai nedrįso
apginti viešojo intereso ir bent sugėdinti VST atstovus dėl
vertinimo neobjektyvumo ir absurdiškumo. 1992m s.b. “PAJIESYS”
įrengė 160KVA galios transformatorinmę, naujai rekonstravo 600m
10KV ETL ir neatlygintinai perdavė
skirstomojo tinklo operatoriui. “PAJIESIO” 0,4KV vidaus
elektros tinklai irgi įrengti 1992m., kurių reali vertė
šiandieną apie 200 tūkst. litų, gudrybių dėka
“išpirkti” už 1150 lt!? Jei tikėti s.b.
“PAJIESIO” pirmininku A.Pešaičiu, jiems skirtoji galia
tik 60KVA. Iš bendrijoje esančių 155 sklypų, 86 sklypams
leista naudotis po 3KW. Jei norima pasididinti galingumą ar pasijungti
likusiems sklypams, kiekvienas verčiamas mokėti po 160lt. už
1KW. Šioje vietoje poetas J. Marcinkevičius pasakytų
“Lietuva, kur tu eini....”Mes klausiame seimo ir vyriausybės “Ar čia
vsio zakonno?
Argi nelogiškas ir
nesvarstytinas KTU Elektros Sistemų Katedros vedėjo A.Morkvėno
ir profesoriaus Deksnio pasiūlymas, kad AB “VST”
skirstomųjų tinklų teritorijoje esančiom sodų
bendrijoms už perduotą operatoriui aukštos įtampos
tinklą atlygintų arba kompensuotų Lietuvos vyriausybė arba
bent įvertintų tai sudarant sandorį dėl 0,4KV žemos
įtampos pardavimo. Ar tikrai VST privatizacijos sutartis leidžia
šantažuoti sodininkų bendrijas galingumais, valdant monopolistui
pačių sodininkų įrengtus pajėgumus. Kur logika, kai
skirstomųjų tinklų operatoriai, dirbtinai sudarydami
kliūtis išnaudoti esamus galingumus ir tinklų pajėgumus,
šaukia, kad soduose tinklai yra
nepelningi, nes tesunaudoja apie 2% bendro vartojamos energijos kiekio
ir dirbtinai nuvertina jų vertę dėl mažo
sunaudojimo,įvesdami tai į savo pseudometodikas.
Vienašališkas
sprendimas daugelyje bendrijų OL keisti į OKL, kas sodininkams
kainuos daugelį milijonų litų, yra tiesiog stulbinantis.
“Pakeitus OL į OKL medžiai būtų mažiau genimi
(apsaugos zona mažesnė) ir atitinkamai saugiau būtų
tiekiama elektros energija”. Ar nors viena sodų bendrija yra
pareiškusi bent panašų pageidavimą?! Tai
gal geriau tiesiog klokime kabelius požeminiuose gelžbetonio
kanaluose? Tuomet iš viso nebereikės genėti
medžių, landšafto vaizdas žymiai pagerės ir saugumas
bus 10 kartų geresnis.
Trisdešimt metų mes
buvome diskriminuojami ir mokėjome už elektros energiją
kainą, į kurią įkalkuliuota miesto ir miestelių ,
pramonės įmones ir kaimus maitinančių elektros tinklų
amortizaciniai atskaitymai t.y. renovavimo išlaidos. Savo tinklų
remontui turėjome naudoti papildomai savo lėšas. Mokėjom ir
tylėjom. Šiandien paklausėm, kodėl bent dalis tų
mūsų sumokėtų lėšų negali būti
panaudota faktiškai bendrų tiekimo tinklų galiukams,
maitinantiems sodininkų bendrijas, renovuoti? Dievulėliau, koks kilo
triukšmas. Garbūs vyrai “VST” teisės ir administravimo
tarnybos direktorius A. Bivainis, LR ūkio ministerijos vyresnysis
specialistas A.Kartunavičius, “RST” turto valdymo skyriaus
viršininkas J.Sargautis, valstybinės kainų ir energetikos
kontrolės komisijos Elektros skyriaus vedėjas R.Sinkevičius
2007m. vasario mėn. 21d. pasirašo “Atskirąją darbo
grupės nuomonę”. Jos credo(kalba
netaisyta):”Sodininkų siūlomas sodininkų bendrijų
elektros tinklų išpirkimo reglamentavimu būtų sukeliama
reali grėsmė tinkamam elektros energetikos sektoriaus funkcionavimui,
saugiam ir teisės aktų reikalavimus atitinkančiam elektros
energijos tiekimui ir elektros energetikos įrenginių valdymui,
naudojimui ir eksploatavimui. Sodininkų siūlomas sodininkų
bendrijų elektros tinklų išpirkimo reglamentavimas
prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai, Lietuvos Respublikos
Civiliniam kodeksui, viešajam interesui, yra neteisingas, suteikiantis
privilegijas ir išskirtines teises vienai atskirai visuomenės grupei
bei diskriminuojantis kitus Lietuvos elektros energijos vartotojus”. Ir taip toliau...Kiek skambių frazių?! Koks
patosas! Vyrai, arba jūs visuomenę laikote
visiškais mankurtais, arba nesuprantate, po kuo pasirašėte, arba
reikalas kvepia 30-čia sidabrinių...O gal tai reikėjo suprasti
kaip jumorą...?
Ar iš viso vyksta
sodininkų bendrijų elektros tinklų išpirkimo procesas VST
teritorijoje. Mes bandėme gauti duomenis Kauno rajono VST, kiek ir
kokių bendrijų išpirkti tinklai 2008, 2007, 2006 metais.
Atsakymas – tai komercinė paslaptis. Jei mūsų turimais
duomenimis VST per metus išperka po 2 – 3 bendrijų tinklus, tai
kada išpirks visus, 500 ar 700 sodininkų bendrijų tinklus,
esančius jų dispozicijoje.
Kodėl nei viena
sodininkų bendrija negavo savo turto perkainavimo “Turto
apžiūrėjimo ir įvertinimo aktų”, “Turto
įvertinimo ataskaitos”, atramų defektinių aktų ir
kitos būtinos dokumentacijos, kuri privaloma “Turto ir verslo
vertinimo pagrindų įstatymo” numatytoje ir vyriausybės
patvirtintoje metodikoje ir taisyklėse. Ar perėjus per sodą ir
“iš akies” įvertinus elektros tinklus, galima pateikti
daugiamilijonines sąmatas sodininkams, kurias mes turime apmokėti
kaip kontribucijos mokestį skirstomuosius tinklus užvaldžiusiai
monopolijai?
Kaip teisinėje
valstybėje juridiškai įmanoma įteisinti nonsensą, t.y.
30 metų pajungtus objektus prie funkcionuojančių elektros
tinklų, perduodant kitam valdytojui, skaityti kaip naujai pajungiamus objektus ir už tai pareikalauti
pajungimo mokesčio.Daugumoje svarstomų įstatymo pataisų
seime baigiasi išvada -“iš neteisėtų reikalavimų
negali įsigalioti teisė”. O šiuo atveju, kodėl
teisės departamentų, komisijų ir kitų teisinių
valstybės institutų burnos pilnos vandens. Tyla.
Esu įpareigotas Kauno,
Telšių, Kretingos, Šiaulių, Jonavos ir kitų
rajonų Lietuvos sodininkų
draugijos rajoninių sodininkų bendrijų susivienijimų
vardu pareikšti, kad su
tokiais elektros tinklų išpirkimo metodais sutikti negalime. Esame
priversti kreiptis į vyriausybę ir kitas teisines institucijas
dėl išaiškinimo, ar VST ir RST naudojamos metodikos ir
reglamentuota tvarka atitinka valstybėje galiojančius įstatymus
ir nuostatus.
2008m.gegužės
mėn.12d.
Kauno susivienijimo “SODAI” pirmininkas Romualdas Šeštakauskas
Lietuvos sodininikų draugijos valdybos narys Ipolitas Skridla